Tipu Sultan’daki oyunlar Kuzey K’taka’da büyük bir çekişmeydi, unutmayın müdavimler| Hubballi Haberleri

IstAh

Member
HUBBALLI: Tipu Sultan’ın mirasıyla ilgili bir tartışma zemininde, hatta onun Hindistan’ın bağımsızlığı mücadelesindeki rolünü sorgularken, Kuzey Karnataka tiyatrosunun müdavimleri, yalnızca eski hükümdarın değil, hayatıyla ilgili dramların da kendilerine anlatıldığı zaman hakkında nostaljik hale geliyorlar. Mysuru’nun yanı sıra diğer özgürlük savaşçıları gibi Sindur Laxman, Sangolli Rayanna, Kittur Channammaet al.
Dramanın hevesli bir hamisi ve bir kültür bilgini olan Rahamath Tarikere, söylemin geçmişte şimdi olduğu kadar kutuplaşmadığını söyledi.
“Tiyatro grupları ve oyuncular hiçbir zaman ideolojilerini halka dayatmaya çalışmadılar. Bu oyuncular, Hindistan’ın sömürgecilerinden özgürlük kazanmak için verdiği mücadeleler hakkında farkındalık yaratmak için oyunları araç olarak kullandılar. Tipu Sultan’daki oyunlar büyük bir beraberlikti. 1799’da Kuzey Karnataka’da şehit olmasına rağmen 19. yüzyılda bile hayatı ve zamanları sahnelenen dramlarla sahnede yaşamaya devam etti” dedi.
“Eski Mysore’da Tipu Sultan ve Hyder Ali ile ilgili oyunlar oynamak hem İngilizlerin hem de Wadiyars’ın düşmanı olarak görüldüğü için tehlikeli olduğundan, gruplar oyunlarını buraya getirdiler. Bağımsızlık mücadelesinin doruk noktasına ulaştığı 20. yüzyılda, emperyal yöneticilere karşı çıkanları konu alan oyunlar oldukça popüler olmuş ve profesyonel tiyatro toplulukları bu tür oyunları sahnelemişlerdir. 1947’den sonra bile Tipu ve diğer özgürlük savaşçıları, sahnede ve ekranda yıldızlar olarak ikonik konumlarını sürdürdüler” dedi.
Rahamath, Jayakarnataka Nataka Sangha’yı yöneten Hulimane Seetharama Shastry’nin ‘Tipu Sultan’ adlı oyunda baş karakteri yazıp oynadığını hatırladı. “Yerleşimciler bu oyunun icrasını kısıtladılar, ancak Hindistan özgürlüğüne kavuştuktan sonra geniş bir izleyici kitlesi için oynandı. Ünlü sinema oyuncusu Dhirendra Gopal, Gajanan Nataka Mandali için Tipu Sultan rolünü oynadı” dedi.
Tiyatro bilgini Ramakrishna Marathe, Shastry’nin oyununu izleyenler arasında Girish Karnad’ın da olduğunu hatırladı. Marathe, “O zamanlar tiyatro kumpanyaları genellikle akranları için başarılı olduğu kanıtlanmış oyunlar sahnelediler” dedi.
Kıdemli bir tiyatro sanatçısı olan Prakash Garud, Gajanan Nataka Mandali’nin ‘Tipu Sultan’ yapımında babası Garud Sripadaraya ve Mir Sadiq’i oynadığını hatırlıyor.
“Bu oyun aynı zamanda başrolü oynayan şirketin sahibi Darrambhat Odeyar tarafından yazılmıştır. Oyunu 1967-68’de izledim. gibi tiyatronun duayenleri arasında RD Kamath üretimde yer aldılar. Oyun, HT Urs ve Hirekumbi gibi oyuncuların popülerlik merdiveninin basamaklarını daha yükseğe tırmanmasına yardımcı oldu.
Hindistan özgürleştiğinde, daha çok vatansever bir metin olan drama, toplumsal uyum mesajını yaymanın bir aracı olarak hareket etti. Ayrıca Tipu Sultan ile ilgili oyunlarda oyuncu kadrosunun ve ekibin çoğunu Brahmanlar oluşturuyordu ve insanlar daha açık fikirliydi. Çevremizde bu kadar kargaşanın olduğu günümüzde böyle bir senaryo düşünülemez” dedi.
KBR Drama Company’nin başrol oyuncusu Chindodi Vijaykumar, Tipu Sultan ile ilgili oyunların büyükbabasının yıllarında büyük hit olduğunu söyledi. Mysuru kralıyla ilgili dramaların birçok partinin kaderini canlandırmaya yardımcı olduğunu da sözlerine ekledi.